خمسه، خدابنده، قیدار

خمسه خدابنده کانون تحولات دردوره ایلخانان، صفویان، پهلوی و زادگاه بزرگان

خمسه، خدابنده، قیدار

خمسه خدابنده کانون تحولات دردوره ایلخانان، صفویان، پهلوی و زادگاه بزرگان

۱۳ فروردين ۹۶ ، ۰۰:۳۷

آثار چاپ شدة محرمعلی فیروزی


آثار چاپ شدة محرمعلی فیروزی ( ادامه بخش سوم )

الف) فصلنامه ها، مجلات و ماهنامه:

12- کتاب ها و نشریات محلی خدابنده؛ فرصت ها و چالش ها، فصلنامه فرهنگ زنجان، شماره48، بهار1395

ب ) روزنامه های کشور:

ج) نشریه های استان و شهرستان

*روزنامه صدای زنجان:

1- یک کامیون بار سیب زمینی یا 250 کامیون آب زیرزمینی، شماره767، سه شنبه4آبان1395

2- ترزامی، ترامپ و تکرار تاریخ!شماره862، چهارشنبه4 اسفند1395

3- بحران آب را جدی بگیریم، شماره866، دوشنبه9 اسفند1395

* نشریه فردای مردم:

1- ایران و همسایگانش، سال اول، شماره1، نیمه دوم سال1395

*هفته نامه حدیث قیدار:

41- مدل توسعه، علوم انسانی و گردشگری، شماره 93، شنبه21 فروردین1395

42- نمایش ماهیت سیاست و قدرت در سریال های افسانه جومونگ و معمای شاه، شماره 94، چهارشنبه ا اردیبهشت1395

43- نقش هرم سنی، رسانه های نوین و سطح سواد در انتخابات مجلس دهم، شماره96، دوشنبه27 اردیبهشت1395

44- کشور و کشور داری در ایران و کره، شماره 97، سه شنبه 25 خرداد1395

45- آمارها چه می گویند عدالت جغرافیایی چه می گوید!؟،شماره98،سه شنبه12مرداد1395

46- بهار در تابستان، شماره99، سه شنبه 26 مرداد1395

47- غفلت از موریانه فساد، شماره101، پنجشنبه 18 شهریور1395

48- پیاز سبز و توسعه پایدار، شماره102، پنجشنبه 8 مهر1395

49- یک کامیون بار سیب زمینی یا 250 کامیون آب زیرزمینی، شماره103،شنبه15آبان1395

50- نخستین نشست مولفان کتاب های محلی خدابنده، شماره103،شنبه15آبان1395

51- 30 نسخه روزنامه برای 30 هزار شهروند! شماره104، پنجشنبه11آبان1395

52- آذرماه؛ از دوتپه سفلی تا حلب سوریه در فضای واقعی و مجازی، شماره 105، سه شنبه28 دی1395

53- یک گفتگو و چند تیتر، شماره106، سه شنبه12 بهمن1395

54- نخستین یادنامه پیشکسوتان عرصه مطبوعات خدابنده، شماره107، پنجشنبه21بهمن1395

55- ترزامی، ترامپ و تکرار تاریخ! شماره108، پنجشنبه28بهمن1395

56- بحرانهای خودساخته(بخش اول)شماره109، پنجشنبه 5 اسفند1395

57- بحرانهای خودساخته(بخش دوم و پایانی)شماره110، شنبه14 اسفند1395

58- ایران و همسایگانش، شماره111، یکشنبه22 اسفند1395

 

بازتاب نخستین همایش شناسایی و معرفی توانمندی‌های خدابنده در سایت ها

دبیر همایش شناسایی و معرفی توانمندی‌های خدابنده خبر داد

ارسال 210 اثر به دبیرخانه جشنواره معرفی توانمندی‌های شهرستان خدابنده

دبیر نخستین همایش شناسایی و معرفی توانمندی‌های شهرستان خدابنده گفت: 210 اثر توسط دانش‌آموزان و فرهنگیان به دبیرخانه جشنواره شناسایی و معرفی توانمندی‌های شهرستان خدابنده ارسال شده است. محرمعلی فیروزی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: نخستین همایش شناسایی و معرفی توانمندی‌های شهرستان خدابنده در سال‌جاری برگزار می‌شود.وی با اشاره به اینکه این همایش 15 بهمن ماه سال‌جاری از ساعت 8 تا 12 برگزار می‌شود، عنوان کرد: محل برگزاری این همایش سالن فرهنگسرای اشراق است.دبیر نخستین همایش شناسایی و معرفی توانمندی‌های شهرستان خدابنده هدف از برگزاری این همایش را معرفی توانمندی طبیعی، انسانی و تاریخی شهرستان خدابنده عنوان و اضافه کرد: این همایش در دو زمینه فراخوان ارائه مقاله و برپایی نمایشگاه برگزار می‌شود.

فیروزی با اشاره به اینکه نمایشگاه اسناد و تصاویر تاریخی و قدیمی همزمان با این همایش دایر می‌شود، خاطرنشان کرد: هدف از این همایش شناسایی و معرفی توانمندی‌های شهرستان خدابنده و معرفی قابلیت‌های این شهرستان به نسل جوان جامعه است. وی محورهای این همایش را ویژگی‌های جغرافیایی خدابنده، خدابنده در دوره‌های تاریخی، مردم‌شناسی شهرستان خدابنده، مشاهیر و چهره‌های علمی و فرهنگی منطقه، راه‌ها، منابع و معادن شهرستان خدابنده، جاذبه‌های گردشگری شهرستان خدابنده و نمایشگاه اسناد و تصاویر تاریخی، ابزارآلات سنتی و قدیمی منطقه اعلام کرد. دبیر نخستین همایش شناسایی و معرفی توانمندی‌های شهرستان خدابنده با اشاره به اینکه تاکنون 120 اثر توسط همکاران فرهنگی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است، ادامه داد: 90 اثر نیز توسط دانش‌آموزان به این همایش ارسال شده است. فیروزی خاطرنشان کرد: اسناد و تصاویر تاریخی، ابزارآلات سنتی و قدیمی قابل توجهی از سوی شهروندان به دبیرخانه این همایش ارسال شده است. وی از برپایی نمایشگاه 10 روزه نمایشگاه اسناد و تصاویر تاریخی، ابزار آلات سنتی و قدیمی خبر داد و افزود: این نمایشگاه در محل فرهنگسرای اشراق شهر قیدار برگزار می‌شود.

دبیر نخستین همایش شناسایی و معرفی توانمندی‌های شهرستان خدابنده با اشاره به اینکه همه اقشار جامعه شهرستان خدابنده می‌توانند در این همایش شرکت کنند، اضافه کرد: این همایش سعی در پر کردن شکاف نسلی موجود در شهرستان و آشنایی بیشتر نسل جوان با این شهرستان دارد. فیروزی با اشاره به مهاجرت مردم این شهرستان عنوان کرد: باید توانمندی‌های این شهرستان به مردم ساکن و افراد مهاجرت‌کرده‌های شهرستان شناسانده شود.وی با اشاره به اینکه شناسایی و معرفی توانایی‌های موجب تقویت هویت محلی و به تبع آن ملی می‌شود، اظهار کرد: ایجاد خودباوری نسل جوان از اهداف برگزاری نخستین همایش شناسایی و معرفی توانمندی‌های شهرستان خدابنده است.  

  *منبع: خبرگزاری فارس 7 بهمن 94

فرماندار خدابنده در اولین همایش شناسایی و معرفی  توانمندیهای شهرستان خدابنده که به مناسبت دهه فجردر فرهنگسرای شهر قیدار برگزار شد گفت:  بازسازی تاریخ شهرستان در قالب تحقیق وپژوهش فرصتی برای آینده است تا باورهای عمومی خود را بالا ببریم و افتخارات و کاستی ها را بشناسیم و البته قابلیتهای توسعه ای شهرستان خدابنده فراتر از میزان کنونی است. به گزارش اشراق24، به مناسبت دهه فجر،اولین همایش شناسایی و معرفی توانمندیهای شهرستان خدابنده در فرهنگسرای شهر قیدار برگزار شد.

 باب اله فتحی در این همایش اظهار داشت: اولین همایش  شناسایی ومعرفی  توانمندیهای شهرستان خدابنده فرصتی به وجود آورد تا با همفکری وهم اندیشی بتواینم زمینه های مشارکت اجتماعی را در جامعه به ویژه در سطح شهرستان بالا ببریم.وی بیان داشت: بازسازی تاریخ شهرستان در قالب تحقیق وپژوهش فرصتی برای آینده است تا باورهای عمومی خود را بالا ببریم وافتخارات وکاستی ها بشناسیم. فرماندار خدابنده افزود: شهرستان خدابنده در صحنه های تاریخی حرفی برای گفتن داشته است به طوری که در ایام انقلاب اسلامی ودفاع مقدس  پیشتاز بوده است.این مقام مسئول در پایان سخنان خود به حضور گسترده در راهپیمایی یوم ا 22 بهمن و انتخابات مجلس خبرگان ومجلس شورای اسلامی در 7 اسفندماه سال جاری تاکید کرد.

علی اسدی در این مراسم در سخنانی اهمیت شناسایی ومعرفی توانمندیهای شهرستان خدابنده را در تدوین برنامه های کاربردی مهم عنوان کرد و اظهارداشت: پیشینیه تاریخی در تداوم فرهنگها و آداب وسنن تاثیر گذار است که با تحقیق وپژوهش باید آن را ماندگار کرد.وی افزود: تفکر برگزار ی همایش شناسایی ومعرفی توانمندیهای شهرستان خدابنده از سوی دلسوزان وعلاقمندان در آموزش وپرورش می تواند اندیشه های بعدی را برای ایجاد و برگزاری همایشهای مشابه استمرار دهد. مدیر آموزش وپرورش شهرستان خدابنده در پایان سخنان خود از مسئولین ومتفکران خواست این رویه را تداوم بخشند تا پتانسیل های شهرستان بیشتر از گذشته شناسانده شود.

محرمعلی فیروزی نیز درگزارشی روند تشکیل جلسات همفکری و نحوه جذب و داوری مقالات و آثار را برای حاضران تشریح کرد و اظهارداشت : تعداد 210 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده بود که پس از بررسی 40 [25] اثر منتخب شدند که 7 مقاله امروز به صورت سخنرانی در این همایش ارائه شد. دبیر این همایش افزود: دربرگزاری همایش ادارات آموزش وپرورش و بخشداریهای بخش مرکزی ، خدابنده، افشار، بزینه رود وسجاس رود، شهرداری ، اداره فرهنگ وارشاد اسلامی، اداره ورزش وجونان وچاپخانه های دهخدا و آراد مشارکت داشتند که از مشارکت آنان تقدیر می شود.

در این همایش پس از قرائت مقاله های منتخب گروه سرود دبیرستان استعدادهای درخشان شهید بهشتی وگروه موسیقی سنتی برنامه اجرا کردند و تندیس هایی به امام جمعه، فرماندا، بخشداران و آموزش و پرورش اهدا شد. در حاشیه این همایش، نمایشگاهی برپا شده بود که آثار و وسایل تاریخی اعم از دست بافتها ودست سازه ها، لباس های محلی، تاریخچه و جغرافیای شهرستان خدابنده و اماکن مذهبی در معرض دید عمومی قرار گرفته بود و همچنین عکسهایی از تاریخ شهرستان خدابنده و مناطق افشار، بزینه رود وسجاس رود نیز به نمایش درآمده بود.

*منبع: وب سایت اشراق آنلاین( 24 )مورخ 21 بهمن1394 کد خبر:25854

 

 

 

 

 

 

 

*کتاب:

3- فدائیان فرقه دموکرات آذربایجان در خدابنده، تهران، چاپ اول، انتشارات سفیراردهال ، 1395  

رونمایی کتاب

کتاب  فداییان  فرقه دموکرات در خدابنده رونمایی شد.

 کتاب تحقیقی و مستند «فداییان فرقه دموکرات در خدابنده » تألیف پژوهشگر محترم جناب آقای محرمعلی فیروزی با حضور اساتید تاریخ معاصر ایران در ساختمان آرشیوملی ایران رو نمایی و منتشرشد.

جنگ جهانی دوم در تاریخ معاصر ایران موجب تحولات گسترده ای شد. اشغال کشور و سقوط دیکتاتوری رضاشاه  نتیجه فوری این جنگ بود. با گذشت  یکی دو سال مشخص شد صحنه سیاسی ایران شاهد تحولات دیگری خواهد بود. سر برآوردن حزب توده از یک سو و سهم خواهی اتحاد جماهیر شوروی از رقبای خود موضوع نفت شمال را به میان  آورد. اشغال ایران و اقامت قوای نظامی بیگانه در کشور تداعی گر دوران تقسیم ایران بین روسیه تزاری و انگلستان بود با این وصف که قدرت مقتدر دیگری به نام آمریکا نیز به جمع مدعیان پیوسته بود.

ناکامی استالین از دست یابی به امتیازات مورد نظرش از راه سیاسی وی را به اتخاذ تصمیمات شدید وا داشت که در تشکیل فرقه دموکرات آذربایجان و کردستان رخ عیان نمود. بحرانی که طی سال 1325-1324 دامنگیر ایران و آذربایجان شد موضوع بررسی، تحقیقات بسیاری شده است. با این حال جنبه های مختلفی از این بحران هنوز به اندازه کافی مورد بررسی قرار نگرفته است از آن جمله چند و چون  مقاومت های محلی درمقابل فرقه دموکرات است. علیرغم نارضایتی های گستره اجتماعی از  سیاست های  ضد اسلامی و هویت ایرانی ستیزانه حکومت پهلوی که در قالب  تجدد گرایی به اجرا در می آمد، ماهیت فرقه دموکرات و وابستگی عیان به اتحادجماهیر شوروی موجب مقاومت در لایه های مختلف اجتماعی شده بود که در این موضوع طی سالهای اخیر با تکیه بر تاریخ شفاهی شاهدان عینی تحقیقات جدیدی انجام گرفته است.

با اشغال شهر زنجان توسط فدائیان فرقه دموکرات با حمایت ارتش سرخ، منطقه زنجان حد فاصل بین قوای دولت ایران و قوای فرقه دموکرات بود گرچه در این منطقه نبردهای خونین بسیاری رخ داده است با این حال پژوهش قابل قبولی هنوز به انجام نرسیده است. کتاب «فدائیان فرقه دموکرات آذربایجان درخدابنده» آثار ارزشمندی است که با تکیه برتاریخ شفاهی شاهدان زنده این حادثه تاریخی توسط محقق ارجمند محرمعلی فیروزی تألیف شده است.

در این کتاب تحقیقی تحولات شهرستان مهم خدابنده در دوره یک ساله فرقه با تکیه بر رعایت انصاف و مورد بررسی قرار گرفته است. مؤلف محترم برای فراهم آوردن داده های این تحقیق  بیش از پنجاه جلسه مصاحبه انجام داده است درحالی که انجام هر مصاحبه مستلزم صرف زمان و پیگیری‌های متعددی بوده است. از این رو زحمات مؤلف محترم شایسته توجه و قدردانی عموم علاقمندان به مباحث تاریخ منطقه خواهد بود.  همچنین برای آشنایی خوانندگان در فصلی به بررسی جغرافیای تاریخی و سیاسی منطقه خدابنده پرداخته است ضمن اینکه اسناد تصویری منتشر نشده قابل توجهی را ارائه نموده است که در نوع خود بی نظیر است.

مراسم رونمایی این کتاب ارزشمند با حضور استاد کاوه بیات، دکتر مجید تفرشی، دکتر علی اشرف مجتهد شبستری، مهندس سید مسعود پیمان مدیر موسسه محترم  مهد آزادی، جناب آقای پیروز رفیعیان ، جناب آقای دکتر غلامرضا عزیزی مدیر محترم پژوهشکده اسناد سازمان اسناد ملی بهزاد محمدخانی و تعدادی از محققان و پژوهشگران تاریخ معاصر برپا شده بود مؤلف محترم ضمن معرفی اجمالی اثر بر اهمیت و ضرورت توجه به تاریخ شفاهی تحولات تاریخ معاصر تأکید داشت و افزود خوشبختانه در تألیف این کتاب با تعداد زیادی از شاهدان عینی تحولات منطقه مصاحبه انجام داده است.

 این اثر با همکاری موسسه تاریخ وفرهنگ دیار کهن و انتشارات سفیر اردهال در چهارصد و نود صفحه در قطع رقعی به مناسبت هفتادمین سالگرد سقوط فرقه دمکرات  منتشر شده است.

معرفی کتاب در روزنامه ها و نشریات استانی و شهرستانی:

1- مردم نو، شماره 3605 ، پنجشنبه 19 اسفند1395، صفحه 7

2- صدای زنجان، شماره 875 شنبه 21 اسفند95 ، ص5

3- فردای مردم، سال اول، شماره1، نیمه دوم سال1395، صفحه اول

4- حدیث قیدار، شماره111، یکشنبه22 اسفند1395، صفحه 1و3

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۱/۱۳
محرمعلی فیروزی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.