خمسه، خدابنده، قیدار

خمسه خدابنده کانون تحولات دردوره ایلخانان، صفویان، پهلوی و زادگاه بزرگان

خمسه، خدابنده، قیدار

خمسه خدابنده کانون تحولات دردوره ایلخانان، صفویان، پهلوی و زادگاه بزرگان

کتاب تاریخچه نعلبندان و قوشه کند

این کتاب شامل بخش هایی از تاریخ روستاهای نعلبندان و قوشه کند بوده که هم بواسطه پیوند طبیعی (رودخانه خرا رود) و هم بواسطه پیوند انسانی(خویشاوندی تاریخی اهالی) و نیز علاقه نگارنده، به نگارش در آمده است.

روستای نعلبندان در فاصله 5 کیلومتری شهرقیدار واقع شده است. علت وجودی این روستا دو رشته قنات تاریخی بوده که هنوز هم دایر می باشند. علاوه بر قنات ها، وجود تعداد قابل توجهی از چاه های عمیق و نیمه عمیق در رونق کشاورزی این روستا نقش بسزایی داشته اند. وجود تحصیل کردگان دانشگاهی، از دیگر قابلیت ها و فرصت های این روستا محسوب می شود.

 

روستای قوشه کند در فاصله 15 کیلومتری  از مرکز شهرستان خدابنده ( شهر قیدار) واقع شده است. این روستا از سکونتگاههای تاریخی منطقه محسوب می شود که قدمت آن حداقل به دوره ساسانیان می رسد. مجاورت قوشه کند با رودخانه خرارود تا چند دهه پیش موجب رونق کشاورزی و از عوامل جذب جمعیت از دیگر سکونتگاههای دور و نزدیک بوده که تنوع نام خانوادگی خود گواه آن می باشد. در حال حاضرخشکسالی های پی در پی و آغاز بکار چاه های عمیق در بالا دست این رودخانه، عملاً منجر به کاهش شدید آب تنها رگ حیاتی این روستا شده،که به عنوان یکی از عوامل مهاجرت گسترده اهالی محسوب می شود.

 J


 


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۷/۰۴/۲۱
محرمعلی فیروزی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.